Tässä blogikirjoituksessa yritysvalmentaja Pekka Juhola nostaa esille voimakkaita tunteita herättävän asiakaskohtaamistehtävän.LUONTAISET TAIPUMUKSET™ on mukana Asiakaskokemus 2016 -tapahtumassa 8.11.2016 Tapahtumatalo BANK:ssa Helsingissä. Pekalla on tapahtumassa case-puheenvuoro. Katso ohjelma tästä linkistä.
Kirjoittaja: valmentaja Pekka Juhola |
Puhelinmyynti ja siihen liittyvät lieveilmiöt pulpahtelevat päivänvaloon aina silloin tällöin. Rekrytointi on haasteellista, sitä ei koeta unelma-ammatiksi eikä sen mainekaan ole sieltä parhaasta päästä. Sääli ja harmi sinänsä. Puhelinmyynti voisi olla hyvä ja tehokas myynti kanava – voisi olla…
Puhelinmyynti ja siihen liittyvät lieveilmiöt pulpahtelevat päivänvaloon aina silloin tällöin. Rekrytointi on haasteellista Share on X
Mielikuva puhelinmyynnistä
Mikä sitten on vaikuttanut mielikuvaan puhelinmyynnistä? Valitettavan usein puhelinmyyjät aloittavat keinoiloisella äänellä
”Hei Pekka, hyvä että sain sinut Pekka nyt langan päähän…minulla on Pekka sinulle hyviä uutisia… olet Pekka voittanut…..tämä ei Pekka sido sinua mihinkään……
Moni puhelinmyyjä ei edes muista vetää henkeä välillä.
Isäni, 93-v., joutuu valitettavan usein törkeiden puhelinmyyjien kohteeksi, vaikka kieltoja on laitettu moniin eri paikkoihin, mutta niitä ei kunnioiteta. Olen joutunut peruuttamaan useita eri lehtiä, monia puhelinliittymiä ja erilaisia tuotteita, joita isäni ihmettelee mistä ne tulevat. Yritykset, jotka myyvät näitä sanovat, että kauppa on pitävä, sillä isäni on oikeustoimikelpoinen. Pitää täysin paikkansa.
Missä on moraali ja etiikka, kun myyjä TIETOISESTI puhuu vääntää ja kääntää, niin ettei vanha ihminen ymmärrä mistä on kysymys ja kohteliaana ei uskalla jyrkästi sanoa ei, tai ei ymmärrä missä vaiheessa pitäisi rykäistä ”EI”.
Lopettakaa vanhojen ihmisten harhautteleminen ja kiusaaminen!
Asiakaskokemus?
Minustakin tuntuu valitettavan usein – myyjänä – että puhelinmyyjien ammattitaito on kyseenalainen ja heidän myyntijohtonsa vielä ala-arvoisemmalla tasolla. Johdetaan numeroilla ja maksetaan ainoastaan provisiopalkkaa pienellä pohjapalkalla. Tulos tai ulos. Vaihtuvuuskin on suurta, koska valitettavan monet pettyvät tähän myyntityöhön ja sitä kautta saavat TÄYSIN väärän käsityksen siitä mitä myynti ihan oikeasti on.
Valmennus on ritirimpsujen opettelemista, joka kuuluu myös myyjän äänestä. Tänään minulle tuputettiin taas erästä lehteä jonka nimi on aakkosten alkupäässä. Myyjä veti ritirimpsuaan kuten se olisi tullut suoraan cd:ltä, tekopirteänä. Kun pyysin häntä vaihtamaan levyä, hän sanoi, että spiikki on juuri vaihdettu. Hurraa!! Olipas asiakaskokemus!! En ostanut.
Miksi on annettu pilata hyvä myyntikanava huonolla (lue ammattitaidottomalla ja numeroilla johtamisella). Todella harmi.
Asiakaskokemus on tunne! Puhelinmyynnin johtajat, herätkää tähän päivään!
Asiakaskokemus on tunne! Puhelinmyynnin johtajat, herätkää tähän päivään! Share on X