Kirjoitaja: valmentaja Pekka Juhola |
Vaalea nuori rouva asteli autokauppaan ostamaan itselleen autoa. Hetken kierreltyään hänen luokseen tuli automyyjä, keski-ikäinen mieshenkilö.
”Rouvalleko pieni punainen näppärä ostoskassi”? ” Käytetyt autot ovat muuten tuolla toisessa hallissa”, oli hänen reipas avauksensa.
Rouva kääntyi kannoillaan ja meni viereiseen autoliikkeeseen, josta osti itselleen 300-sarjan BMW:n, uuden.
Mutta kun minä luulin…
Kuinka usein oletamme erilaisia asioita ja sen pohjalta lähdemme viemään asioita eteenpäin. Oletamme, että se mikä on meidän näkemyksemme tai kokemuksemme asioista on myös muille itsestään selvää.
”Minä luulin, että sinä tiesit…”
”Oletin sinun tietävän…”
”Tuolla kokemuksella pitäisi nämä asiat olla selvillä!”
Miksi kysyminen on niin vaikeaa? Emmekö kehtaa tai uskalla, vai onkohan osaamisessa puutteita – kysymistaidoissa? ”Ei kysyvä tieltä eksy” on ikivanha suomalainen sanonta, yhtä ajankohtainen 2016. Kysy – älä oleta!
Monet meistä on varmasti nähneet amerikkalaisia tv-sarjoja, joissa asianajajat taitavasti saavat syylliset selville, KYSELEMÄLLÄ!!!
Kysymällä hyviä ja oikeanlaisia kysymyksiä saamme arvokasta tietoa, minkä pohjalle voimme rakentaa ja päästä eteenpäin oikeaan suuntaan.
Tärkein työkalu
Myyjän ehdottomasti tärkein työkalu on kysymys. Johtajan ja esimiehen tärkein työkalu on kysymys. Miksi emme osaa sitten kysyä oikein ja hyvin? Kysymistaitoja ei opeteta missään oppilaitoksessa, miksi? Kysymällä oikein voimme välttää väärinkäsityksiä, virheitä ja ikäviä tilanteita.
KYSY – ÄLÄ OLETA!
Pienet lapset rakentavat maailmankuvaansa kyselemällä. He kysyvät kaikkea mahdollista, jopa niin paljon, että joskus hermostumme siihen ja tokaisemme.
”Älä aina kysele!”
Kiitos näistä eväistä vanhempamme, elämän matkalle – älä kysele!
Olemme tekemisissä monenlaisten ihmisten kanssa
Työelämässä, arjessa ja eri harrastuksissa olemme tekemisissä monenlaisten ihmisten kanssa. Kohtaamisia, asiakaskohtaamisia, jotka vaikuttavat menestykseemme ja mahdollisuuksiimme onnistua eri asioiden kanssa. Miten asiakaskohtaamistilanteissa saan tietää, mitä tuo toinen ihminen ajattelee tai mahdollisesti tarvitsee? KYSYMÄLLÄ! Kun haluamme perustaa perheen ja saada aviopuolison, mitä teemme? Kysymme = kosimme! Kysymällä oikein saamme asioita tapahtumaan oikealla tavalla, niin että kumpikin osapuoli ymmärtää mistä todella on kysymys.
Kysyminen on elämän perustaitoja. Miten on sinun kysymistaidot? Anna itsellesi mahdollisuus oppia vielä paremmaksi kysyjäksi ja sitä kautta menestyä vielä paremmin.
Asenne ratkaisee!