Kirjoittaja: Tunnelmamuotoilija ja LUONTAISET TAIPUMUKSET™ -valmentaja Marjo Rantanen

 

Hyvä tunnelma lisää tuottavuutta, tehokkuutta ja luovuutta. Se auttaa meitä oppimaan ja tekemään parempia päätöksiä. Hyvä tunnelma on energiaa ja työyhteisön liima, joka auttaa onnistumaan ja viihtymään omassa työssä. Huono tunnelma saa meidät lamaantumaan ja kääntymään toisiamme vastaan. Se johtaa huonoihin päätöksiin ja saa lopulta sekä asiakkaat että työntekijät katoamaan.

Tunnelma ei ole pelkkiä kynttilöitä ja kuplivia juhlapuheita, vaan todellista konseptijohtamista. Tunnelmaan vaikuttavat sen kolme elementtiä: 1) ympäristö, 2) toimintamallit ja 3) se, mitä tapahtuu ihmisten kesken. Erityisesti tunnelma syntyy ajatuksista, ajattelutyyleistä ja niihin liittyvistä tunteista, aistihavainnoista ja odotuksista.

Ajattelun voima

”Kuule, meidän esimiehillä on nyt niin paljon hommia tuolla kentällä, että ei meillä ole aikaa alkaa ajatella.” Totesi eräs yritysjohtaja, kun puhuimme esimiesvalmennuksista. On varmasti totta, että moni yritys kärsii aikapulasta ja moni johtaja ajattelee, että ”voisin harkita valmennuksia, sitten kun aika on parempi. Nyt meidän pitää kuitenkin antaa esimiehille työrauha.”

Jatkoimme keskustelua  ja samalla selvisi, että yritys kärsi jatkuvasta vaihtuvuudesta, pitkistä sairauslomista, tyytymättömyydestä, tuoton laskusta –  ja kireästä tunnelmasta.

Mikä kiristää tunnelmaa?

Eniten tunnelmaa kiristää se, mitä tapahtuu ihmisten kesken. Moni yritys tietää mitä pitää tehdä, mutta ongelmia syntyy, kun ei tiedetä miten pitäisi tehdä. Käsitykset tekemisen tavoista ovat keskenään erilaisia. Jos annamme asioiden kulkea omalla painollaan, onnistumiset ovat sattumanvaraisia. Teemme helposti sitä, mikä on itselle tuttua ja mukavaa.

Tunnelmaa kiristää erilaiset odotukset, miten jokaisen mielestä töitä kuuluisi tehdä ja miksi olemme täällä. Erilaisuus vaikuttaa ennen pitkää sosiaalisiin tunteisiin, kuten arvostuksen, varmuuden, vaikuttamisen, yhteenkuuluvuuden ja reiluuden tunteisiin  – sekä niiden puuttumiseen. Sosiaaliset tunteet ovat motivaatiojohdannaisia: kun koemme jotain tunnetta, motivaatio kasvaa ja jos tunne puuttuu, motivaatio laskee.

 

Jokainen haluaa, että töihin olisi kiva tulla, ja silti epäonnistumme – miksi?

Tiimin tunnelma syntyy erilaisista odotuksista ja ajatuksista sekä siitä miten töitä mielestämme kuuluisi tehdä. Joku saattaa ajatella, että arvostusta lisää täydellinen työrauha ja anonymiteetti: ”en moikkaa kaveria, enkä anna turhaa palautetta, että saa olla rauhassa” tai että: ”ei asiakas halua tulla huomioiduksi, sehän lähtee pois, jos sanon sille jotain.”

Totuus on kuitenkin, että jokainen saa energiaa siitä, kun tulee huomioiduksi mukavalla tavalla. Ja usein on motivoivaa kuulla, että on tehnyt työnsä hyvin. Meillä on erilaisia käsityksiä ja uskomuksia siitä, mikä nostaa kaverin tunnelmaa ja mikä ei. Aina emme ole oikeassa.

 

 

Erilaiset tunnelmajohtajat

Erilaisuus näkyy johtamisessa. Jonkun tyyli on yksityiskohtiin puuttuvaa ja varmistelevaa, koska: ”näin teen palveluksen alaisilleni ja hommat tulee tehtyä.” Joku taas ajattelee, että: ”annan ihmisten sopia kaikesta keskenään, ei siihen esimiestä tarvita.” Molemmat tyylit johtavat ennen pitkään kaaokseen, tyytymättömyyteen ja ihmiskatoon.

Myös tavoitteissa on eroja. Eräs esimies kertoo: ”meillä seurataan reaaliaikaisia lukuja, kuten kuinka monta kertaa päivässä on klikattu CRM:ää, kuinka paljon on tehty soittoja ja miten pitkiä päiviä on tehty.” Toinen vastaa: ”meillä tehokkuutta lisää, että jokainen saa valita oman tapansa tehdä töitä, vapaa-aika on vapaa-aikaa ja etäpäivät ovat sallittuja. Työntekijän hyvinvointi on meille tärkeää.” Totuus on että numeroita tarvitaan, mutta ihmisiä ei voi johtaa kuin numeroita. Numerot ovat enemmän johtamisen kiikarit, joilla nähdään oikea suunta.

Jokainen yrityksen työntekijä on tunnelmajohtaja

On hyvä tuntea oma ajattelu -, vuorovaikutus- ja toimintatyyli. Muuten emme voi olla paras versio itsestämme. Tai osaa toimia tilanteen vaatimalla tavalla. Ymmärrys tuo tiimiin  myös inhimillisyyttä, lämpöä ja huumoriakin. Kireä esimies saa tukea omalta tiimiltään ja apua olla vähän rennompi. Esimiehen tyyli on ratkaiseva, mutta jokainen vaikuttaa omalla tyylillään koko tiimin tunnelmaan.

No miten sitten kävi tarinan yritykselle? Valmennus aloitettiin ensin johtoryhmästä, sen jälkeen siirryttiin esimiehiin ja lopulta koko henkilöstöön. Ensimmäistä kertaa valmennettiin muitakin kuin vain johtajia. Tulokset näkyivät jo seuraavina kuukausina lisääntyneenä keskusteluna, tuottavuutena, tehokkuutena ja luovuutena – ja hyvänä tunnelmana.

Valmennuksen askeleet:

  • pohdintaa, mistä kaikesta tunnelma syntyy
  • oman ajattelutyylin tunnistaminen ja tyyli tunnelmajohtajana
  • oma kehittymisenpolku
  • miten yhdistää tiimin vahvuudet, tyyli ja tavoitteet
  • mitä sosiaaliset tunteet tarkoittavat omassa työssä
  • mikä on ”meidän way” johtaa tunnelmaa

 

Marjo Rantanen on tunnelmajohtamiseen erikoistunut LUONTAISET TAIPUMUKSET™ lisenssivalmentaja, ammattipuhuja ja tietokirjailija. Hänellä on yli kymmenen vuoden kokemus liiketoiminnan kehittämisestä, konseptoinnista ja henkilöstön valmentamisesta. Hän on myös stand up -koomikko ja tuottaa omaa stand up –klubia Helsingissä. 


 

Marjo on julkaissut kaksi kirjaa, Tunnelmamuotoilu ja Tunnelmajohtaja, joissa molemmissa on mukana vahvasti ihmisten luontaiset taipumukset. Tuoreen Tunnelmajohtaja -kirjan löydät nyt myös uutuutena LUONTAISET TAIPUMUKSET™ -kaupasta. 

Tilaa Tunnelmajohtaja -kirja!

 


 

Kun haluat kuulla lisää tunnelmajohtamisesta ja ottaa sen avuksesi,

Marjon yhteystiedot löydät täältä.

Kirjoittaja:luontaisettaipumukset

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *