Kirjoittaja: Seniorikonsultti Pekka Juhola |
Påstående:
Ju mer digitalisering utvecklas och sprider sig, desto mer behöver vi mänskliga kontakter.
Påverka, influera, fatta beslut… Dagligen strävar vi efter olika typer av beslut. Sälj, diskussioner och olika möten. Vi vill, att vi uppnår fungerande beslut.
Digitalisering är ett effektivt verktyg och underlättar kommunikation. Vi kan visa massor av fakta och ge tonvis med information, men…
Hur kan vi förmedla känslan? Känslan att vi gör rätta beslut, magkänslan, nyanserna.
Om alla människor vore likadana, vore det enkelt. Svårigheten är att vi alla är olika. Alla har vi vårt medfödda tankesätt. Det gör, att i digital kommunikation är det fakta som är i första rummet. Visst kan vi använda målande fraseologi, men alla som läser det TOLKAR det på eget sätt!
Vad vi menar med våra texter kan tolkas totalt fel, beroende på läsarens sinnesstämning, tankesätt, eller situationen man befinner sig i.
Face – to – Face försäljning, kommunikation och möten är absolut de dyraste sätten att sälja och påverka, men i många fall det mest effektiva också. För att kunna få kunderna att förstå, känna och bli ”påverkade” – kräver det av oss kunskaper att kunna influera, inte manipulera.
Att sälja är att påverka.
Att påverka är att influera. Den mänskliga faktorn
Att influera är att sälja.
Slutsats: Känn Dig själv, ditt medfödda tankesätt. Genom det kan du lära dig att identifiera andra människors tankesätt bättre. Det gör, att i förhandlingar når du bättre resultat, win-win för båda parter.
Känn Dig själv, ditt medfödda tankesätt - så kan du lära dig att identifiera andra människors tankesätt bättre. Share on X
Pekka Juhola
ENFP