LUONTAISET TAIPUMUKSET™ toimitus | 

 

Tervehditkö sinä ventovierasta vastaantulijaa lenkkipolulla?

Meillä on puolisoni kanssa tapana tervehtiä vastaantulijoita kävelylenkeillämme. Osa kohtaamisista menee hyvin sujuvasti ja iloinen energia purskahtaa vastaantulijasta takaisin päin. Osaa tervehdittävistä jää selvästi pohdituttamaan, että olisikohan nuo pitänyt muistaa jostain, tunnenko minä heidät. Pieni osa tervehdyksistämme häviää sitten ikään kuin tuuleen. Henkilö, jolle se on osoitettu ei joko kuule tai sitten hän on niin hämmentynyt asiasta, että katselee vain metsään.

Lentokenttä on myös oiva paikka tarkastella erilaisten ihmisten tapoja kohdata ja lähestyä muita kulkijoita. Kaikkihan olemme erilaisia, kansallisuuksista riippumatta, ja jokaisesta isommasta joukosta löytyy sekä äänekkäitä että hiljaisempia yksilöitä tai rohkeampia ja pidättyväisempiä. Pelkästään noihin helposti näkyviin piirteisiin on liian heppoista perustaa koko persoonaa kuvaavaa päätelmää. Mutta huomaatko helposti suomalaisen matkaillessasi ulkomailla? Ei silti ole moittiminen suomalaisia. Mehän tulemme hyvin juttuun keskenämme. Vai tulemmeko?

Markkinointi-instituutti teki kyselytutkimuksen organisaatioissa, ja niissä löytyi joukko kehityskohteita. Osa liittyy organisaatioiden perustoimintaan, mutta eniten ääniä sai vuorovaikutus ja viestintä.

Olemmehan ihmisiä sekä työssä että vapaa-ajalla, ja vaikka meillä kaikilla on oma työroolimme, vuorovaikutustyylimme on melko lailla samanlainen koko ajan. Siihen vaikuttavat luontaiset taipumuksemme ajatella. Ajattelutyylien erojen tarkastelu on vain yksi osa-alue ihmisten psyyke- ja käyttäytymisrakenteessa, mutta on osaltaan hyvin syvään meihin ”koodattu” ja näkyy täten toimintaamme ohjaavasti.

 

markinst   7.10.2015 Maria Mäenpää

Markkinointi -instituutti teki Henkilöstö ja Esimies 2015 -tapahtumassa kyselytutkimuksen, jossa se selvitti organisaatioiden tärkeimpiä kehityskohteita. Vastauksissa tärkeimmiksi nostettiin vuorovaikutukseen ja viestintään sekä johtamiseen liittyvät haasteet.

HR-osaamisen ja henkilöstöhallinnon koulutusten asiantuntija, Markkinointi-instituutin kehittämispäällikkö Irmeli Kalliosalmi kommentoi tutkimuksen tuloksia:

Viestintä ja vuorovaikutus ovat aina kärjessä, kun kysytään kehitettäviä asioita. Keskeistä niiden kehittämisessä on, että jokainen pysäytetään reflektoimaan, miten itse vuorovaikuttaa ja viestii asioista sekä miten haluaisi, että itselle asioista viestittäisiin.”

 

markinst tutkimus

Lue koko juttu täällä ja tutustu myös Markkinointi-instituutin koulutustarjontaan >>>

 

Kirjoittaja:luontaisettaipumukset

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *