Kirjoittaja: LUONTAISET TAIPUMUKSET™ päävalmentaja Niko Helin  

 

Alla oleva tarina sijoittuu n. 15 vuoden taakse. Se todella avasi silmiäni vahvuuden voimasta sekä hyödyistä ja tuloksista, joita siihen panostamalla voi saavuttaa.

Erään organisaation esimiesporukka oli saanut käsiinsä omat henkilökohtaiset 360-palauteraportit. Tutustuminen omiin raportteihin oli intensiivistä ja jopa hiukan jännittynyttä – miten muut olivat kokeneet johtamiseni? Tässä palautteessa esimiehet saivat palautetta omasta johtamistyylistään omalta esimieheltä, kollegoiltaan sekä omilta tiimiläisiltä, joita vielä tässä vaiheessa alaisiksi kutsuttiin. 

Käytimme palautteiden läpikäyntiin puolipäivää ja tilaisuus oli loppupuolella. Jokainen osallistuja sai kertoayhden kehityskohteen, johon aikoo erityisesti panostaa seuraavien kuukausien aikana. Kehityskohteiden esittely noudatti melko normaalia kaavaa: lähes kaikki esimiehet nostivat palautteista jonkun heikkouden, jossa kokivat olevan parantamisen varaa. Yksi esimies teki kuitenkin poikkeuksen. Hän oli saanut erittäin hyvää palautetta omasta positiivisen palautteen antamisesta ja lukuisat sanalliset palautteet (suorastaan ylistävät) vahvistivat tämän. Omaan kehityskohteeseen hän vastasi hyvin päättäväisesti: ”positiivisen palautteen antaminen”. Muutama kollega katsoi häntä huuli pyöreänä. Itsekin valpastuin tästä raikkaasta näkökulmasta. Kerro lisää!

Hän kertoi, miten paljon nautti positiivisen palautteen antamisesta ja se oli hänen sanojensa mukaan erittäin helppoa ja luontaista. Lisäksi hän oli nähdyt positiivisen palauteen voiman ja sen mukanaan tuomat tulokset omassa yksikössään: liiketoiminnan- ja ilmapiirimittausten tulokset olivat selvästi keskimääräistä korkeammalla tasolla kuin muualla organisaatiossa. Lisäksi hänestä pidettiin esimiehenä, joka luonnollisesti hiveli itsetuntoakin. Hän kertoi haluavansa olla ”maailman paras positiivisen palautteen hyödyntäjä” johtamisessa. Ensikuulemalta tavoite kuulosti vähän naivilta, mutta hän oli varma suunnastaan. Valmennuspäivän kokemukset pyörivät mielessäsi ajaessani kohti kotia ja pitkään sen jälkeenkin. Jokaisesta kohtaamisesta asiakkaiden kanssa voi oppia itsekin jotain uutta.

Olin melkein unohtanut kyseisen valmennustilaisuuden tapahtumat, kun tapasin tämän ihmisen aivan sattumalta noin vuoden päästä. Muistin hyvin hänen valitsemansa kehityskohteen ja kysyin mitä hänelle kuuluu? Hyvää kuului: hänen johtamassa yksikössä oli edelleen hyvä meininki, töissä oli kivaa ja kovat mittaritkin puhuivat oikeasta suunnasta. Kysyin miten hän kokee korjaavan palautteen antamisen? Epäkohtiin puuttuminen ei aiheuttanut hänelle ongelmia, mutta positiivinen palaute johtamisen tukipilarina oli se hänen juttunsa.

 

 

Näin jälkikäteen en voi kuin ihailla tätä esimiestä ja hänen rohkeuttaan panostaa omiin vahvuuksiinsa, huolimatta vielä valloillaan olevasta heikkouksien viilaamisen ajattelutavasta. Toki heikkouksiin kannattaa panostaa, jos ne ovat oman työtehtävän hoitamisen kannalta kriittisiä, mutta ylivoimatekijä esimiehenä ja muilla elämän osa-alueilla löytyy vahvuuksien tunnistamisessa ja niiden systemaattisesta kehittämisestä. Tämä tapaus on osaltaan vaikuttanut siihen, miksi uskon vahvuuden voimaan ja haluuni auttaa asiakkaitani tunnistamaan ja hyödyntämään vahvuuksia, niin yksilö- kuin ryhmätasolla. Oma lähestymistapani tällä rintamalla on LUONTAISET TAIPUMUKSET™ -analyysin hyödyntäminen, jolla pystymme tunnistamaan ja hyödyntämään meille luontaisia vahvuuksia. Tämän esimerkin jälkeen on tullut paljon positiivisia asiakaskokemuksia vahvuuksien äärellä. Omaksi vahvuudekseni koen oivalluttamisen taidon näiden asioiden äärellä ja mikä itselle tärkeintä: olen innostunut siitä!

Seuraavassa blogikirjoituksessa kerron esimerkin avustavien taitojen merkityksestä vahvuuksien esille saamisessa ja hyödyntämisessä.

Niko

 

 

Tilaa tästä

Kirjoittaja:luontaisettaipumukset

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *